یاران فرهنگ
ویژه فارغ التحصیلان دوره آموزشی یاران فرهنگ
منوی اصلی
مطالب پیشین
موضوعات وبلاگ
وصیت شهدا
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • کل بازدیدها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین به روز رسانی :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل مطالب :
درباره ما


این وبلاگ متعلق به شما مخاطب گرامی بالخص اگر فارغ التحصیل دوره آموزشی یاران فرهنگ هستید.

مدیر وبلاگ : «یاران فرهنگ»
پست الکترونیکی : yaranefarhang@gmail.com
جستجو


آرشیو مطالب
صفحات مجزا
لوگوی دوستان

ابزار و قالب وبلاگ

کاربردی
کد خوش آمد گویی - دکمه گرافیکی تماس با ما سفارش سی دی سخنرانی کد افراد آنلاین Online User کد بالا رفتن
IranSkin go Up
ابر برچسب ها
شنبه 13 آذر 1389
نوشته شده توسط : یاران فرهنگ طبقه بندی شده در :اجتماعی , حرف های دخترانه , فرهنگی , 

الگوی برباد رفته

بعدازظهر دل انگیز پاییز، توی یک مهمانی معمولی ِ دخترانه اسمی را می شنوم. علاقه ی چندانی به لوازم آرایش ندارم ولی این بار کاتالوگ پر زرق و برقی که دست یکی از مهمان هاست جذبم می کند

 بازدید کننده گرامی در مورد مطلب فوق نظر بدهید.


خانمی با هیجان و آب و تاب از جنس مرغوب کالاهای این مارک حرف می زند و اشتیاق همه ی خانم های حاضر را برمی انگیزد. استفاده از مواد خالص گیاهی. سازگاری با هر نوع پوست حساس. تنوع محصولات در هر سطحی که دل خواه مشتری باشد. تقریبا کسی نیست که به حرف هایش گوش ندهد. حتی قیمت های بالا و یافت نشدن در بازارهای معمولی هم عملا حسن محسوب می شود.

 

کاتالوگ حجیم را ورق می زنم و همزمان به خانم آرایشگری که دارد تبلیغ می کند گوش می دهم. حق با اوست. انواع و اقسام کرم ها و لوسیون ها و لوازم آرایشی که حتی به گوشم هم نخورده. کرم روز! کرم وقت خواب! ژل سرشانه!

 

امکان ندارد خانمی چشمش به این ها بیفتد و یکی را طلب را نکند. آرایش گر که حالا حرف هایش کلی خریدار پیدا کرده از همه می خواهد که نوع محصول مورد نیازشان و کد (؟)  آن را روی کاغذ بنویسند و به او بدهند.

می پرسم: مهناز جان نمایندگی نداره؟

 

-نه عزیزم این ها مستقیم از خارج وارد می شه. اصلا به بازار نمی رسه.

 این هم یک تبلیغ مشتری جذب کن دیگر.

پس از آن کم کم نام «اوریف لیم» را همه جا می شنوم. باز هم یک مارک لوازم آرایش مد شده و خانم ها احساس می کنند اگر تمام لوازم شان از این نوع باشند کاملا با کلاس و آپ دیت شده اند. این موج ِ کذایی ِ "من کاملا به روز هستم" همه را فرا گرفته است. پاکت های تبلیغاتی و بروشورها دست همه قشری دیده می شود.

 

بلاخره جو زده می شوم و تصمیم می گیرم یکی از انواع و اقسام بی شمار کرم ها را امتحان کنم. اما عجیب این جاست که هیچ مغازه ای هیچ محصولی از این مارک را نمی فروشد. هر کس برای خرید، فقط باید به یک "رابط" مراجعه کند.

 یادم هست خیلی وقت پیش یکی از مارک های معروف گیاهی دیگر هم به همین صورت مد شد ولی با افزایش تقاضا، عرضه هم تا جایی زیاد شد که تمام داروخانه ها و فروشگاه ها پوسترهای  بزرگ تبلیعاتی آن مارک را به شیشه های شان چسباندند و نایاب بودن محصول خیلی زود از بین رفت.

اما اوریف لیم با افزایش تقاضا فقط، رابط زیاد می کرد نه نمایندگی و فروشگاه!

و کسی متوجه این مسئله ی غیرعادی نبود. همه ی خانم ها دوست داشتند مارک ِ بهترین داشته باشند و به این وسیله جوان و شاداب به نظر برسند. حتی اگر به قیمت این باشد که تمام روز زیر ماسک سنگین انواع کرم پودر و سایه چشم و ریمل و رژگونه فرو روند.

زیبایی ساختگی متاسفانه به حدی در جامعه ی ما رایج شده که اصلا یادمان رفته به خودی خود "احسن الخالقین" ایم.

و این تاسف زمانی بیشتر می شود که بدانیم زنان خاورمیانه، بزرگ ترین مصرف کنندگان لوازم آرایشند و سهم بسیاری از بازار این نوع محصولات را به خود اختصاص داده اند. چرا؟

چون وقتی دغدغه ی یک زن فقط زیبایی ظاهری شد، از زیبایی های درون باز می ماند. وقت فکر کردن به چیزهای بزرگ تر را ندارد. از رشد و تعالی خودش می زند فقط برای این که بیشتر به چشم بیاید.

طبیعی است در چنین جامعه ای اوریف لیم با آن حجم وسیع تبلیغات حساب شده به سرعت خواهان پیدا می کند و نبض بازار را به دست می گیرد و به جای ارسال محصول به درگاه های توزیع، تنها بازاریاب های بیشتر و بیشتر استخدام می کند.

مسلما خیلی از ما وقتی خبر هرمی بودن این شرکت را شنیدیم بهت زده شدیم!

در حالی که تعجب چندانی نداشت. اگر از ابتدا در روند گسترش آن کمی دقت می کردیم می فهمیدیم که افزایش روزافزون رابط ها به خودی خود امکان پذیر نیست. هیچ کس محض رضای خدا محصولات یک شرکت را این همه با حوصله و صرف زمان تبلیغ نمی کند مگر آنکه در آمدی از این راه حاصلش شود و در پس پرده ی این تبلیغات، رابطان یا به اصطلاح بازاریابان بیشتری برای شرکت فراهم کند.

و این دقیقا همان تعریف یک «شرکت هرمی» است.

 

شرکتی که در کل ایران تنها و تنها یک فروشگاه برای عرضه دارد و آن هم فقط متشکل از یک سری صندوق دار و تحویل گیر! است که کد می دهند و جنس می گیرند. بدون ویترین. بدون فروشنده.

این تحویل گیران گرامی تعدادشان به سه هزار نفر در ایران می رسد و هر کس رابطان بیشتری جمع آوری کند در آمد بالاتری هم خواهد داشت. ولی به جرئت می توان گفت بخش اعظم این خانم های محترم نمی دانستند که در واقع عضو یک شرکت هرمی غیرقانونی هستند و کار ِ کم زحمت شان در واقع یک جرم محسوب می شود!

 

اوریف لیم اگر یک شرکت لوازم آرایشی و بهداشتی نبود هرگز نمی توانست به همین راحتی در دل خانم های ایرانی جا باز کند و آن ها را به عروسک های خیمه شب بازی یک فعالیت کاملا خلاف قانون تبدیل کند.

و این رمز موفقیت اوریف لیم بود: هدف قرار دادن نقطه ضعف زنان یک جامعه.

بیایید از این به بعد کمی بیشتر به دنیای اطراف مان توجه کنیم. زیبا بودن و جلب توجه کردن گاهی بهای سنگینی دارد...

 

 




برچسب ها : بهای سنگین یک زیبایی , 


شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic