یاران فرهنگ
ویژه فارغ التحصیلان دوره آموزشی یاران فرهنگ
منوی اصلی
مطالب پیشین
موضوعات وبلاگ
وصیت شهدا
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • کل بازدیدها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین به روز رسانی :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل مطالب :
درباره ما


این وبلاگ متعلق به شما مخاطب گرامی بالخص اگر فارغ التحصیل دوره آموزشی یاران فرهنگ هستید.

مدیر وبلاگ : «یاران فرهنگ»
پست الکترونیکی : yaranefarhang@gmail.com
جستجو


آرشیو مطالب
صفحات مجزا
لوگوی دوستان

ابزار و قالب وبلاگ

کاربردی
کد خوش آمد گویی - دکمه گرافیکی تماس با ما سفارش سی دی سخنرانی کد افراد آنلاین Online User کد بالا رفتن
IranSkin go Up
ابر برچسب ها
جمعه 26 فروردین 1390
نوشته شده توسط : یاران فرهنگ طبقه بندی شده در :فرهنگی , اجتماعی , 

كارشناسان بر این عقیده‌اند كه تحقق اهداف جامعه اطلاعاتی به سادگی به حقیقت می‌پیوندد و صاحب‌نظران این حوزه به سوی توسعه جامعه وب سایتی (جامعه مبتنی بر وب) رفته‌اند و جامعه وب سایتی را به عنوان شاه كلید دروازه جامعه اطلاعاتی مطرح می‌كنند در این میان شبكه‌های اجتماعی نوع جدیدی از ارتباطات اجتماعی را با استفاده از فن‌آوری اطلاعات در فضای سایبر رقم زده‌اند كه این شبكه‌ها با سرعت چشمگیر در سراسر جهان در حال گسترش است.

به گزارش خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بسیاری از نهادهای مختلف جهانی و اینترنتی با اهداف گوناگون كه مهم‌ترین آن‌ها تجاری و تبلیغاتی است، به راه‌اندازی شبكه‌های اجتماعی دست زده یا درصدد خرید سهام مهمترین شبكه‌های اجتماعی دنیا هستند.

تاثیر شبكه‌های اجتماعی به اعتقاد كارشناسان در جامعه وب سایتی باعث شكل‌گیری مفاهیمی همچون صمیمیت و اعتماد در فضای سایبر شده است، مفاهیمی كه در گذشته دستیابی و تحقق آن در حد یك رویا بود. بنابراین در عصر حاضر با گسترش شبكه‌های اجتماعی، روابط عمومی الكترونیك می‌تواند پاسخ تمامی مخاطبان یك سازمان هفت در بیست و چهار را در كمترین زمان ممكن و با ایجاد فضای تعاملی ارایه دهد.

جواد افتاده - مدیر وب سایت جامعه اطلاعاتی ایران - در مقاله‌ای با عنوان شبكه‌های اجتماعی یكپارچه‌سازی خدمات در روابط عمومی الكترونیك كه در پنجمین همایش روابط عمومی الكترونیك ارائه كرد و اطلاعات این گزارش از آن استخراج شده معتقد است: "در حال حاضر در كشور ما روابط عمومی‌های الكترونیك خدمات گوناگونی را نظیر ارسال و دریافت پیام، صوت، تصویر، عكس، ویدیو، امكان چت همزمان، تبلیغات و بازاریابی اینترنتی، بلاگ، اشتراك‌گذاری منابع، نظرسنجی، نشر الكترونیك، روزنامه‌نگاری شهروندی، گروه‌های خبری و شخصی اطلاع‌رسانی و اطلاع یابی و... را از طریق وب سایت‌های مختلف عرضه می‌كنند كه به راحتی طی این مقاله، پیش‌بینی شده است تا سال 2010 تعداد وب سایت‌های شبكه اجتماعی به 4 میلیون برسد.

در حال حاضر در سراسر جهان، جنبش شبكه‌های اجتماعی شكل گرفته است، یعنی بیش‌تر وب‌سایت‌ها امكانات و زیرساخت‌های شبكه اجتماعی را در خود جای داده‌اند. طبق آمارها هر كاربر اینترنتی فقط سه ثانیه را صرف بازدید از یك وب سایت می‌كند كه وجود امكانات شبكه‌های اجتماعی باعث ماندگاری بازدیدكنندگان و كاربران وب سایت‌ها می‌شود و در نهایت ارتباطی پویا و دایمی بین مخاطب و سرویس دهنده برقرار می‌كند.

امروز با گسترش وب سایت‌های شبكه‌های اجتماعی همانند فیس بوك، مای اسپیس، اوركات و ... تجهیزات وب سایت‌هایی مانند آمازون، ای بای و ... با امكانات شبكه‌های اجتماعی همه به این نتیجه رسیده‌اند كه تمام خدماتی كه روابط عمومی الكترونیك ارایه می‌دهد در قالب شبكه‌های اجتماعی نیز قابل عرضه است.

این شبكه‌های اجتماعی در عین حالی كه فضاهایی جهت پیدا كردن دوستان جدید است افراد می‌توانند با دوستان قدیمی خود كه در جریان تغییرات زندگی‌شان قرار داشته‌اند، ارتباط برقرار كنند. مكان‌هایی برای تبادل نظر هستند كه در آن‌ها جوانان عقاید و نظرات خود را با هم به اشتراك می‌گذارند.

*شبكه اجتماعی (social networking) چیست؟

یك شبكه‌ی اجتماعی یك ساختار اجتماعی است كه از گروه‌هایی ـ كه عموما فردی یا سازمانی هستند ـ تشكیل شده است كه توسط یك یا چند نوع از وابستگی‌ها به هم متصل‌اند. شبكه‌های اجتماعی در بستر یك جامعه اطلاعاتی پیچیده، كاركرد موثر شبكه (همگرایی) را تصویر می‌كند و با نگاهی دقیق‌تر، جامعه تركیبی است از شبكه‌های متعدد: شبكه‌های میان سازمان‌ها، شبكه درون سازمانی، شبكه‌های شخصی، شبكه‌های رایانه‌یی و علاوه بر این‌ها شبكه‌های فرا مرزی و اطلاعات از طریق همین بزرگراه‌ها جاری می‌شود.

برخی از محققان، شبكه‌ها و شبكه‌سازی را عامل تحولات و تغییرات اجتماعی می‌دانند. دلیل موفقیت این شبكه‌ها داشتن رنگ و بوی اجتماعی آن‌هاست (چون انسان موجودی اجتماعی است). از همین رو، كاربران با حضور خود، صورتی جدید از تعاملات اجتماعی سنتی را به وجود می‌آورند كه شاید تجربه كردن برخی از این تعاملات به دلیل هنجارهای جامعه كاربران غیرممكن باشد.

این امر به اعتقاد كارشناسان كاربران را تشویق می‌كند تا فارغ از هنجارهای حاكم بر جامعه پا به چنین جامعه‌های مجازی بگذارند. اما باید به خاطر داشت كه همین كاربران با بنیان اخلاقی كه در جامعه واقعی دارند وارد چنین محیط‌هایی می‌شوند و به تعامل با دیگران می‌پردازند.

به بیان دیگر یك شبكه اجتماعی، سایت یا مجموعه سایتی است كه به كاربرانی كه دوست دارند علاقه‌مندی‌ها، افكار، فعالیت‌های خودشان را با دیگران به اشتراك بگذارند و دیگران هم با آنان به اشتراك بگذارند، این مكان را می‌دهد.

شبكه‌های اجتماعی، به خصوص آن‌هایی كه كاربردهای معمولی و غیرتجاری دارند، مكان‌هایی در دنیای مجازی هستند كه مردم خود را به‌طور خلاصه معرفی می‌كنند و اركان برقراری ارتباط بین خود و هم فكرانشان را در زمینه‌های مختلف مورد علاقه فراهم می‌كنند.

استفاده از خدمات شبكه‌های اجتماعی، روز به روز محبوبیت بیش‌تری پیدا می‌كند. هم اكنون سایت‌های شبكه‌های اجتماعی، بعد از پرتال‌های بزرگی مثل یاهو یا ام‌اس‌ان موتورهای جست‌وجو مثل گوگل، تبدیل به پراستفاده‌ترین خدمات اینترنتی شده‌اند.

* تاریخچه شبكه‌های اجتماعی

فضای مجازی امكان شكل‌گیری اجتماعات جدید را برای كابران فراهم می‌كند. از زمان تونیس (Toniest) و تلاش او برای تعریف دو گونه تجمع انسانی، یعنی «اجتماع» در مقابل «جامعه» گزلشافت و گمنشافت به بعد، همه متفكران علوم اجتماعی و فرهنگی «رودر رو بودن»، «محدودیت تعداد» و «مبتنی بر روابط عاطفی و نه رابطه عقلانی» را از خصائص بنیانی «اجتماع» عنوان كرده‌اند.

در سال 1960 نخستین بار بحث شبكه‌های اجتماعی در دانشگاه ایلی نیوز در ایالت متحده آمریكا مطرح شد، پس از آن در 1997 نخستین سایت شبكه اجتماعی به آدرس اینترنتی SixDegress.com راه‌اندازی شد. اما بعد از سال 2002 انفجار تجارت در وب سایت‌های شبكه اجتماعی مانند Lindedin و Orkut و Friendestre و... باعث تحول عظیم در این عرصه و شكوفایی شبكه‌های اجتماعی شد.

در سال 2004 سایت‌های شبكه اجتماعی فرینداستر با 7 میلیون كاربر و مای اسپیس با 4 میلیون كاربر مقام‌های اول را داشتند.در این سال سایت فیس بوك نیز راه‌اندازی شد.

سال 2005، سال‌ ظهور قوانین، ‌برای شبكه‌های اجتماعی بود زیرا بسیاری از اطلاعات شخصی افراد در اختیار این شبكه‌ها بود كه قوانینی مشخص برای حفظ این اطلاعات و نوع ارتباطات ایجاد كردند. سرانجام سال 2006، سال گسترش روزافزون كاربران و بازدیدكنندگان وب‌سایت‌های شبكه اجتماعی و هم‌چنین سایر سایت‌های دیگر به شبكه‌ اجتماعی بود.

* رشد شبكه‌های اجتماعی در جهان

اما در ماه آوریل سال 2008، فیس بوك با ایجاد صفحه‌های اصلی وب سایت خود به زبان‌های مختلف باعث شد كه این وب سایت 153 درصد در سال گذشته رشد داشته باشد.

* شبكه‌های اجتماعی محبوب‌تر از ای‌میل

جدیدترین آمار نیلسن نشان می‌دهد كه 65.1 درصد از كاربران اینترنت از ای‌میل استفاده می‌كنند، در حالی كه 66.8 درصد به سایت‌های شبكه اجتماعی روی آورده‌اند. در این بررسی كه برمبنای بازدید معمولی كاربران از چنین سایت‌هایی صورت گرفته است، جست‌وجو با 85.9 درصد برترین بخش مورد بازدید كاربران بود.

* ویژگی‌های انحصاری شبكه‌های اجتماعی

خرد جمعی در شبكه‌های اجتماعی، مطالعه خروجی شبكه‌های اجتماعی، شبكه‌های اجتماعی و تبلیغات آنلاین، كاربران گزینش گر، انتقال فرهنگ‌های مختلف، اعتماد و صداقت و صمیمیت از جمله ویژگی‌هایی هستند كه شبكه‌های اجتماعی موجود در بستر اینترنت به‌طور انحصاری در اختیار دارند.

* آمار سایت‌های شبكه اجتماعی

اما طبق آخرین آمار سایت الكسا (Alexa)، سایت‌های برتر جهان از نظر بازدیدكننده به شرح ذیل هستند:

1- یاهو، 2- گوگل 3- یوتیوب 4- فیس بوك 5- ویكیپدیا 6- بلاگر 7- مای اسپیس

از بین 9 سایت برتر جهان، چهار سایت شبكه اجتماعی است و سایت مای اسپیس 290 كاربر و سایت فیس بوك 175 میلیون كاربر دارد. ضمن اینكه یاهو هم بعد از راه‌اندازی نه چندان موفق «360 درجه» به دنبال راه‌اندازی یك شبكه اجتماعی دیگر به اسم «مش» است.

ناسا شبكه اجتماعی مای ناسا و سونی نیز برای كنسول بازی پلی‌استیشن شبكه اجتماعی با نام Plyastation Home برای طراحی شخصیتی سه‌بعدی برای كاربران طراحی كرده است.

* آمار وب سایت‌ها در ایران

طبق نظرسنجی‌ها، گوگل، یاهو، بلاگفا، فیس بوك، میهن بلاگ، یوتیوب، بلاگر، كلوب، پرشین بلاگ، ویكیپدیا سایت‌هایی هستند كه بین ایرانیان به ترتیب با بیش‌ترین استقبال مواجه شده‌اند. در ایران نیز در بین 13 سایت برتر، چهار وب سایت مرتبط با شبكه اجتماعی است.

حدود چهار سال پیش، مفهوم شبكه‌های اجتماعی به‌طور گسترده با حضور اوركات در میان كاربران ایرانی رواج پیدا كرد و در مدت كوتاهی آنقدر سریع رشد كرد كه پس از برزیل و آمریكا ایران سومین كشور حاضر در اوركات شد. در همان زمان، شایعاتی هم رواج پیدا كرد كه نسبت به عضویت در این انجمن هشدار داده و گفته شد كه گوگل (گرداننده اوركات) از این طریق به اطلاعات شخصی، علایق و نظرات و ارتباطات خصوصی افراد دست یافته و ممكن است با این كار، امنیت شخصی افراد از بین برود.

این شایعات در حالی بود كه چندی پیش، دادگاهی در برزیل از گوگل تقاضای اجرای محدودیت‌هایی در سرویس اوركات كرد تا گروه‌های نژادپرستانه از اوركات حذف شوند. البته گوگل از اجرای این تقاضا سرباز زد.

گوگل اعلام كرده چون سرورهای گوگل كه مرتبط با اوركات هستند در آمریكا قرار دارند، كلیه امور مربوط به آن مطابق قوانین آمریكا بوده و نمی‌توان قوانین برزیل یا سایر دولت‌ها را در آن دخیل كرد اما گروه‌های خاصی را كه برخلاف قوانین داخلی اوركات بوده‌اند، شناسایی و بسته است.

*شبكه‌های اجتماعی و جذب سه‌چهارم كاربران اینترنت اروپا

طبق برخی آمارها در اروپا 7/282 میلیون كاربر اینترنتی، در خانه یا محل كار از ا ینترنت استفاده می‌كنند؛ در دسامبر 2008، 211 میلیون كاربر از شبكه‌های اجتماعی بازدید كردند. به بیان دیگر 74 درصد كاربران اروپا از سایت‌های شبكه اجتماعی بازدید می‌كنند.

سومین مقصد انگلیسی‌ها در تعطیلات كریسمس امسال، سایت یوتیوب بوده است كه در مراحل بعدی هات میل قرار دارد.

*حریم خصوصی و اسپم در شبكه‌های اجتماعی

طبق نظرسنجی انجام شده در 972 سایت شبكه اجتماعی از 66 درصد كاربران؛ اگر اسپم‌ها از طریق درخواست دوستی (دعوت نامه) پیام و پست مطلب باشند، احتمالا ناگزیر به سراغ سایت‌های شبكه اجتماعی دیگر می‌روند. در حال حاضر، سایت فیس بوك در حال ارایه قوانین جدیدی برای جلوگیری از اسپم‌های این چنین است".



برچسب ها : بررسی محبوبیت شبکه های اجتماعی ,  محبوبیت ,  محبوبیت شبکه های اجتماعی ,  جامعه اطلاعاتی ,  صاحب‌نظران این حوزه ,  جامعه وب سایتی ,  (جامعه مبتنی بر وب) ,  شاه كلید دروازه جامعه اطلاعاتی ,  شبكه‌های اجتماعی ,  ارتباطات اجتماعی ,  فن‌آوری اطلاعات ,  فضای سایبر ,  شبكه‌ها ,  گزارش خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ,  هادهای مختلف جهانی و اینترنتی ,  راه‌اندازی شبكه‌های اجتماعی ,  خرید سهام مهمترین شبكه‌های اجتماعی دنیا ,  مهمترین شبكه‌های اجتماعی دنیا ,  تاثیر شبكه‌های اجتماعی ,  صمیمیت و اعتماد در فضای سایبر ,  روابط عمومی الكترونیك ,  مدیر وب سایت جامعه اطلاعاتی ایران ,  مقاله‌ای با عنوان شبكه‌های اجتماعی یكپارچه‌سازی خدمات در روابط عمومی الكترونیك ,  پنجمین همایش روابط عمومی الكترونیك ,  ارسال و دریافت پیام ,  صوت ,  تصویر ,  عكس ,  ویدیو ,  امكان چت همزمان ,  تبلیغات و بازاریابی اینترنتی ,  بلاگ ,  اشتراك‌گذاری منابع ,  نظرسنجی ,  نشر الكترونیك ,  روزنامه‌نگاری شهروندی ,  گروه‌های خبری و شخصی اطلاع‌رسانی و اطلاع یابی ,  (social networking) ,  *شبكه اجتماعی (social networking) چیست؟ ,  تاریخچه شبكه‌های اجتماعی ,  رشد شبكه‌های اجتماعی در جهان ,  * شبكه‌های اجتماعی محبوب‌تر از ای‌میل ,  * ویژگی‌های انحصاری شبكه‌های اجتماعی ,  * آمار سایت‌های شبكه اجتماعی ,  * آمار وب سایت‌ها در ایران ,  *شبكه‌های اجتماعی و جذب سه‌چهارم كاربران اینترنت اروپا ,  حریم خصوصی و اسپم در شبكه‌های اجتماعی , 


شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic