تبلیغات
یاران فرهنگ - انتخاب بدحجابی به اجبار بازار
یاران فرهنگ
ویژه فارغ التحصیلان دوره آموزشی یاران فرهنگ
منوی اصلی
مطالب پیشین
موضوعات وبلاگ
وصیت شهدا
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • کل بازدیدها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین به روز رسانی :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل مطالب :
درباره ما


این وبلاگ متعلق به شما مخاطب گرامی بالخص اگر فارغ التحصیل دوره آموزشی یاران فرهنگ هستید.

مدیر وبلاگ : «یاران فرهنگ»
پست الکترونیکی : yaranefarhang@gmail.com
جستجو


آرشیو مطالب
صفحات مجزا
لوگوی دوستان

ابزار و قالب وبلاگ

کاربردی
کد خوش آمد گویی - دکمه گرافیکی تماس با ما سفارش سی دی سخنرانی کد افراد آنلاین Online User کد بالا رفتن
IranSkin go Up
ابر برچسب ها
چهارشنبه 8 آبان 1392
نوشته شده توسط : یاران فرهنگ طبقه بندی شده در :حرف های دخترانه , 


چشمانش روی ویترین مغازه ها دودو می زند، اما هیچكدام از لباس های داخل ویترین دلخواهش نیست، انگار خسته است، می گوید چهار ساعت تمام مغازه ها را برای خرید یك مانتوی مناسب زیر پا گذاشته اما چیزی باب سلیقه اش پیدا نكرده است.

دختر جوان می گوید: انگار همه این مغازه ها از یك تولیدی خاص جنس خود را تامین می كنند، همه آنها لباس های شبیه هم عرضه می كنند،وقتی هم كه اعتراض می كنید، می گویند، الان این مده شده و چیز دیگری توی بازار نیست.
این روزها كسانی كه طبق مد روز حركت نمی كنند، برای خرید لباسی كه باب میل آنها باشد، دچار مشكل شده و بعضا مجبور می شوند از بین لباس های موجود به اجبار یكی را برگزینند. 


برخی نیز قید خرید لباس آماده را زده و با خرید پارچه و معطلی زیاد، تهیه لباس طبق سلیقه خود را به دست خیاط می سپارند. 

لباس علاوه بر جنبه پوششی، كاركردهای متعدد اجتماعی و فرهنگی دارد، این در حالی است كه برخی دانسته یا ندانسته از آشفته بازار لباس برای خود قبایی دوخته و علاوه بر كسب سود مالی، باعث اشاعه مدهایی می شوند كه هیچگونه سنخیتی با فرهنگ اسلامی و ایرانی ما ندارد. 

این روزها، بازار برخی پوشش های نامتعارف مانند شلوارهای غواصی(چسبان) و مانتوهای سند بادی، داغ است و بخش قابل توجهی از البسه عرضه شده در فروشگاه ها را این نوع لباس ها تشكیل می دهد. 

مقوله مد و لباس از مسائلی است كه هراز چندی تب آن در كشور بالا می رود و پس از مدتی دوباره فروكش می كند اما اینكه چه كسانی این مدها را طراحی، تولید و راهی بازار می كنند، از ابهاماتی است كه هنوز رمزگشایی نشده است. 

یك بانوی كارمند شهركردی گفت: این روزها زنان و دخترانی كه بدنبال مد نیستند، برای خرید لباس خود دچار مشكل و زحمت می شوند. 

حمیده شهركی افزود: حدود یك دهه پیش، پوشاكی كه این روزها در فروشگاه ها عرضه می شود، وجود نداشت و برخی از پوشش هایی كه این روزها عرضه می شود، حریم محرم و نامحرم را از بین می برد. 

الهام رفیعی ، بانوی معلمی كه برای خرید مانتوی مناسب محیط كارش چند روزی وقت گذاشته اما هنوز موفق به خرید نشده است نیز معتقد است: امروزه طراحی برخی لباس های زنانه به سمتی رفته است كه دیگر نمی توان اسم آن را پوشش متعارف گذاشت. 

وی ادامه داد: برخی از لباس هایی كه این روزها بوفور در مغازه ها عرضه می شود، كوتاه و چسبان است و پوشیدن آن از نظر شرعی و عرفی ایراد دارد. 

بانوی دیگری گفت: در مقایسه با دهه۶۰ و۷۰ لباس هایی كه این روزها عرضه می شود، از تنوع رنگ و مدل بیشتری برخوردار است اما این نكته مثبت برای تنوع بخشی به تولیدات و جذب سلیقه های متفاوت، در طراحی مدل لباس ها نادیده گرفته می شود. 

آرزو قهفرخی افزود: افزایش قیمت منسوجات باعث شده است تا از پارچه های با كیفیت بالا برای تهیه لباس كمتر استفاده شود و البسه تولیدی حتی با مدل های مناسب از دوام كمتری در مقایسه با گذشته برخوردار است.
وی روی آوردن به تولید مدل های برگرفته از لباس های مجلسی برای پوشاكی مانند مانتو را از دیگر مسائل این روزهای بازار لباس عنوان كرد. 

قهفرخی افزود: مشكل برخی مانتوهایی كه این روزها عرضه می شود، این است كه افراد محجبی كه چادر به سر نمی كنند اما عمیقا به رعایت حجاب پایبندند، نمی توانند از این گونه پوشش ها استفاده كنند. 

وی تصریح كرد: از سوی دیگر مدل هایی كه برای مانتوهای رسمی ارائه می شود، از نظر تنوع مدل و رنگ محدود است و سلیقه افراد محجب را تامین نمی كند. 

یكی از فرهنگیان شهركردی نیز اظهار داشت: وجود لباس های نامتعارف و خلاف فرهنگ اسلامی در بازار یكی از مشكلاتی است كه مروج بی حجابی است. 

معصومه یزدان پناه افزود: وقتی برای خرید یك مانتو شلوار زنانه به مغازها مراجعه می كنید، انواع مانتو در رنگ، طرح، نقش و فرم های مختلف به شما عرضه می شود كه غیر از تعدادی اندك، مابقی آنها در شان یك بانوی مسلمان ایرانی نیست. 

وی گفت: با توجه به تاكید رعایت حجاب در دین مبین اسلام یكی از مولفه های مهمی كه در طراحی لباس باید مورد توجه قرار گیرد، محجب بودن آن است. 

این بانوی فرهنگی گفت: كسانی كه در تولید و عرضه پوشاك نامتعارف مشاركت دارند، بصورت مستقیم و غیرمستقیم در ترویج برخی منكرات در جامعه سهیم اند. 

یزدان پناه افزود: از منظر حجاب، پوشش زنان باید طوری باشد كه گردی صورت و دست تا مچ از آن نمایان باشد، اما برخی از لباس هایی كه این روزها عرضه می شود، باعث نمایان شدن موی سر و دست زنان تا آرنج می شود كه نمی تواند پوشش مناسبی برای یك بانوی مسلمان باشد. 

یك مدرس دانشگاه نیز بر این عقیده است كه برخی پوشاك رایج در بین زنان و دخترانی به گونه ای است كه نه تنها اندام را نمی پوشاند بلكه باعث نمایان شدن اندام نیز می شود. 

سارا شیبانی افزود: عرضه این نوع لباس ها در فروشگاه ها و نمایش آن بر تن مانكن ها، نوعی تمایل به استفاده از آن را بخصوص در بین دختران جوان ایجاد می كند. 

یك دختر دانشجو نیز كه با فروشنده یك مغازه در باره مدل لباس دلخواهش مشغول بحث است، معتقد است: چند روزی است كه برای خرید یك مانتوی مناسب دانشگاه به مغازها مراجعه می كنم اما غیر از روپوش فرم مدارس، مانتوی مناسبی كه از نظر رنگ و مدل سلیقه مرا تامین كند، پیدا نكرده ام. 

نجمه ملكپور افزود: پوشش هركسی نشانه بخشی از طرز تفكر و شخصیت اوست و پوشش های مرج بدحجابی، زنگ خطری جدی برای جامعه بخصوص زنان و دختران است. 

یك مادر كه همراه دخترش برای خرید شلوار به فروشگاهی مراجعه كرده بود نیز اظهار داشت: اكثر شلوارهایی كه این روزها در فروشگاه ها عرضه می شود، چسبان است و فروشندگان می گویند، شلوار مدل مانتویی قدیم از مد افتاده است. 

زرین تاج قهرمان گفت: مجبورم پارچه تهیه كنم تا خیاط، شلوار مورد نظرم را بدوزد كه البته تحویل آن زمانبر است و هزینه ای بیش از لباس بازاری دوز دارد. 

یكی از فروشندگان لباس نیز گفت: لباس هایی موجود در بازار بر اساس سلیقه و میزان خرید مشتریان، تولید و عرضه می شود. 

وی كه خود را فرزانه معرفی كرد، افزود: در صورتی كه فروشگاه های لباس، مدل های روز را عرضه نكنند، ورشكست خواهند شد و بناچار باید لباس های پرطرفدار را عرضه كنند. 

وی گفت: هم اكنون در بین زنان و دختران، پوشیدن لباس های رنگی، مدل دار و شلوارهای تنگ و چسبان به نام شلوار غواصی و ساپورت طرفدار بیشتری دارد. 

فرزانه اظهار داشت:در روزهای نخست، این شلوارها ضخیم و با رنگ های تیره به بازار عرضه شد، اما با استقبال مردم، بعد از مدتی رنگ ها و مدل های جذابتر به خود گرفت. 

وی ادامه داد: جوانان ما مدگرا شده اند و بدنبال جلب توجه هستند و با استفاده از این پوشش ها، می خواهند به خواسته های خود دست پیدا كنند. 

یك استاد حوزه علمیه و مشاور امور خانواده نیز با بیان اینكه پوشش در فرهنگ ها و ملل مختلف متفاوت است، اظهار داشت: در هر تمدنی، نوع خاصی از پوشش وجود دارد كه علاوه بر جنبه پوششی، باعث تمایز اقوام و ملل مختلف می شود. 

زهرا حامدی گفت: تغییر فرهنگ و تفكر خانواده ها و همچنین نوع پوشش زنان و دختران از مقولاتی است كه در سال های اخیر با توجه به گسترش دامنه رسانه ها و افزایش تبلیغات، بیش از گذشته عیان شده است. 

وی گفت: نوع پوشش نشانه هویت و شخصیت افراد است و این مهم بر افكار و رفتار فرد تاثیر می گذارد، برخی جوانان با پوشش های نامتعارف تنها درصدد جلب توجه دیگرانند و متوجه عواقب فرهنگی و اجتماعی كار خود نیستند. 

حامدی گفت: برخی لباس هایی كه در بازار به فروش می رسد و جوانان بدون هیچ اطلاعی آنها را به تن می كنند، در راستای نقشه و طراحی استكبار جهانی است كه تنها محدود به ایران نمی شود. 

وی اظهار داشت: استكبار برای اینكه افكار جوامع بشری را مشغول مسائل حاشیه ای كند، مقوله برهنگی زنان را در قالب عرضه مدهای مختلف دنبال می كند. 

حامدی ادامه داد: ترویج فرهنگ و پوشش غربی از توطئه های دشمنان است كه با اهداف از پیش تعیین شده دنبال می شود و در مقابل آن ترویج پوشش های ایرانی- اسلامی در جامعه بویژه در بین جوانان، امنیت اخلاقی را به دنبال دارد. 

معاون پرورشی و فرهنگی اداره كل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری نیز گفت: پوشش مناسب در ابعاد فردی و اجتماعی موجب امنیت و آرامش می شود كه این امر در شرایط كنونی كمتر مورد توجه قرار می گیرد. 

افشین امیریان افزود: استفاده از پوشش های ایرانی- اسلامی علاوه بر مزیت های فراوان فرهنگی و اجتماعی، در خنثی سازی توطئه ها نقش مهمی دارد. 

وی، بر تقویت فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه بخصوص در مدارس تاكید كرد و گفت: برپایی نمایشگاه ها و جشنواره های لباس و پوشش اسلامی راهی برای آگاه سازی، توجه به خلاقیت طراحان، تقدیر از طراحان مد و لباس و ارائه سبك پوشش ایرانی و اسلامی در جامعه است. 

یك مشاور امور خانواده نیز براین عقیده است كه برخی مظاهر فرهنگ غربی با مولفه های فرهنگ اسلامی و ایرانی در تضاد است كه نمونه های آن را در نوع و مدل پوشاك می توان مشاهده كرد. 

زهره صمدی افزود: در فرهنگ ایرانی حتی قبل از ورود اسلام به ایران مقوله حجاب وجود داشته كه تصاویر برجا مانده از زنان در آثار تاریخی قبل از اسلام نیز مبین همین نكته است. 

وی ادامه داد: بدون شك ترویج فرهنگ و پوشش غربی و تضاد آن با فرهنگ ایرانی اسلامی،از توطئه هایی است كه بااهداف از پیش تعیین شده دنبال می شود. 

یكی از اعضای كمیته حجاب و عفاف در حوزه اصناف چهارمحال و بختیاری نیز گفت: این كمیته، برنامه های مختلف در زمینه حجاب و عفاف برای صنف پوشاك برگزار كرده است. 

اسماعیل جیلان افزود: در استان برای صاحبان واحدهای صنفی و فروشندگان پوشاك زنانه، كلاس و دوره های آموزشی برگزار شده است. 

وی گفت: در این دوره ها در زمینه حجاب و عفاف و رعایت شوون اسلامی در عرضه پوشاك، آموزش هایی به فعالان این صنف ارائه شده است. 

جیلان اظهار داشت: امسال برای ارائه پوشاك متناسب با شوون اسلامی، اتحادیه پوشاك فروشان با همكاری طراحان لباس برای ارائه طرح هایی كه اسلامی و متناسب با فرهنگ بومی استان باشد، برنامه ریزی كرده است.
 
وی از برگزاری كلاس هایی در قالب آموزش بدو ورود به كسب و كار برای فروشندگان و مباشران البسه خبر داد و گفت: با برپایی نمایشگاه های دوره ای استان، برای فروشندگانی كه پوشاك اسلامی در این نمایشگاه ها عرضه كنند، امتیازاتی از جمله تخفیف در هزینه غرفه در نظر گرفته می شود. 

مدیر بازرسی و نظارت اصناف چهارمحال وبختیاری نیز گفت: امسال در راستای طرح عفاف و حجاب در امور صنفی با همكاری اماكن نیروی انتظامی، طرح مشترك نظارت و برخورد با مسائل غیرشوون اسلامی برگزار شده است.
 
فرج الله رحمتی افزود: در این طرح در مرحله اول واحدهای صنفی متخلف شناسایی و به آنها تذكر داده می شود و در مرحله دوم با واحدهای صنفی متخلف برخورد و محصولاتی كه در آن شوون اسلامی رعایت نشده است، جمع آوری می شود. 

وی گفت: در این طرح محصولات ۱۷ واحد صنفی متخلف كه پوشاك با مدل های غیراسلامی عرضه كرده بودند، جمع آوری و مغازها پلمپ شد. 

رحمتی گفت: مشكل اصلی در زمینه پوشاك در استان، كم بودن تعداد تولیدكنندگان است كه باعث شده بیشتر لباس مورد نیاز مردم از بیرون از استان تامین شود كه این امر نیازمند نظارت بیشتر است. 


برچسب ها : انتخاب بدحجابی به اجبار بازار ,  مدل مانتوهای ترک ,  مد گرایی ,  پوشش مد در جامعه ,