یاران فرهنگ
ویژه فارغ التحصیلان دوره آموزشی یاران فرهنگ
منوی اصلی
مطالب پیشین
موضوعات وبلاگ
وصیت شهدا
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • کل بازدیدها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین به روز رسانی :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل مطالب :
درباره ما


این وبلاگ متعلق به شما مخاطب گرامی بالخص اگر فارغ التحصیل دوره آموزشی یاران فرهنگ هستید.

مدیر وبلاگ : «یاران فرهنگ»
پست الکترونیکی : yaranefarhang@gmail.com
جستجو


آرشیو مطالب
صفحات مجزا
لوگوی دوستان

ابزار و قالب وبلاگ

کاربردی
کد خوش آمد گویی - دکمه گرافیکی تماس با ما سفارش سی دی سخنرانی کد افراد آنلاین Online User کد بالا رفتن
IranSkin go Up
ابر برچسب ها
دوشنبه 29 آذر 1389
نوشته شده توسط : یاران فرهنگ طبقه بندی شده در :اجتماعی , 

گوبلز خیلی زود متوجّه اهمّیت و قدرت رسانه‌ها در كارزارهای سیاسی و جنگی گردید. جنگ جهانی دوم، اوّلین جنگی بود كه رسانه‌های جمعی الكترونیكی؛ یعنی رادیو، نقش مهمّی را در شروع و ادامة آن، بازی كرد. شعار گوبلز در مبارزات سیاسی این بود: ذهن و قلب مردم را در اختیار بگیر، روح آنها به دنبال تو خواهد آمد.


اشاره: ژنرال كالین پاول، رئیس ستاد مشترك ارتش «آمریكا» در سال 1991 م. و مقارن با جنگ اوّل «خلیج فارس» گفته است كه پیروزی در هر جنگی بدون حمایت رسانه‌ها، امری مشكل و شاید غیرممكن است. با وجود آنكه ظاهراً اصولی را كه رسانه‌های غربی در حال حاضر از آنها پیروی می‌كنند، ارتباطی به خطوط راهنمایی كه گوبلز در هفتاد سال پیش برای كار دستگاه‌های تبلیغاتی آلمان وضع كرده بود، ندارند، ولی در باطن در همان چارچوب كار می‌كنند. اهمّیت دادن به مؤلّفه‌های روانی و كارهای رسانه‌ای، مهم‌ترین وسیلة كسب پیروزی است. موردی كه هم اكنون غرب با توسّل به گستردگی عظیم دستگاه‌های تبلیغاتی خود، به آن عمل می‌كند. به همین دلیلی كه گفته شد، شناخت خطوط فكری گوبلز برای درك كاركرد رسانه‌های فعلی دنیای غرب لازم به نظر می‌رسد.

دكتر جوزف گوبلز، وزیر تبلیغات حكومت نازی، سهم زیادی در قدرت گرفتن هیتلر داشت. وی از اوّلین كسانی بود كه در سال‌های گمنامی هیتلر به او پیوست و تا آخرین لحظات زندگی به آرمان‌های هیتلر وفادار ماند.


گوبلز خیلی زود متوجّه اهمّیت و قدرت رسانه‌ها در كارزارهای سیاسی و جنگی گردید. جنگ جهانی دوم، اوّلین جنگی بود كه رسانه‌های جمعی الكترونیكی؛ یعنی رادیو، نقش مهمّی را در شروع و ادامة آن، بازی كرد. شعار گوبلز در مبارزات سیاسی این بود: ذهن و قلب مردم را در اختیار بگیر، روح آنها به دنبال تو خواهد آمد.


جوزف گوبلز در 29 اكتبر سال 1897 م. به دنیا آمد. در طول جنگ جهانی اوّل به دلیل كوتاه بودن قدّش در ارتش پذیرفته نشد. او دكترای خود را در رشتة ادبیّات و فلسفه در سال 1921 م. از دانشگاه معتبر «های وی» دریافت كرد. گوبلز اوّلین تماس خود را با حزب نازی در سال 1923 م. برقرار كرد و در سال 1924 م. به عضویّت رسمی حزب نازی در آمد. از آن موقع تا به قدرت رسیدن حزب نازی در سال 1933 م. جزو رهبران مهم و طراز اوّل حزب بود. از سال 1933 م. با عنوان وزیر تبلیغات و تنویر افكار به عضویّت كابینة هیتلر در آمد. او طرفدار اصلی جنگ بود و با شروع نبردهای اصلی، نفوذ او باز هم بیشتر گردید. از سال 1943 م. با شروع شكست‌های «آلمان» وی در تبلیغات خود از مردم خواست به جنگ تمام عیار روی بیاورند و تا آخرین لحظات زندگی خود، برای پیروزی بجنگند. در روز 30 آوریل سال 1945 م. هیتلر ضمن تعیین گوبلز به عنوان صدراعظم آلمان، خودكشی كرد. گوبلز تنها یك روز صدراعظم رایش سوم بود. سرانجام در روز اوّل ماه می‌سال 1945 م. او به همسرش ماگدا گوبلز اجازه داد تا هر شش فرزندشان را مسموم كند و سپس هر دو خودكشی كردند. به دلیل تأثیرات عظیمی كه تفكّرات گوبلز بر كارگزاران رسانه‌ای در سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم داشت، بررسی اصول عقاید وی برای درك درست كاركرد رسانه‌های غربی، لازم به نظر می‌رسد.


 
فعّالان رسانه‌ای باید همگی باهوش بوده و به همة منابعی كه روشنفكران جامعه به آنها اظهار علاقه می‌كنند، تسلّط داشته باشند. فعّالان رسانه‌ای باید شناخت درستی از افكار عمومی و اتّفاقاتی كه مردم به آنها حسّاسیت نشان می‌دهند، داشته باشند.

سیاست‌های كلان تبلیغاتی و رسانه‌ای در یك كشور باید از سوی یك منبع برنامه‌ریزی و اداره شود:
الف: همة راهنمایی و خط دهی‌ها باید توسط یك نهاد برنامه‌ریزی و هدایت یابد؛
ب: باید مدیران رسانه‌ای كشور، مرتباً توجیه شده و روحیة آنها در بالاترین سطح حفظ شود؛
ج: هر نهادی در كشور كه فعّالیت‌هایش به نحوی جنبة تبلیغی داشته باشد، باید تابع سیاست‌های واحد تبلیغاتی كشور باشد؛

در برنامه‌ریزی تمام فعّالیّت‌های كشوری، باید جنبه‌های تبلیغاتی كار در نظر گرفته شود؛

تبلیغاتی موفّق است كه بتواند سیاست‌ها و اعمال دشمن را متأثّر سازد:
الف: همة اطّلاعاتی كه ممكن است مورد استفادة دشمن قرار گیرد، باید در طرح‌ریزی نهایی تبلیغات با دقّت حذف شوند؛
ب: هدف عمدة تبلیغات، باید واداشتن دشمن به نتیجه‌گیری مطلوبی باشد كه مورد علاقة ما است؛
ج: باید با افشای برخی اطّلاعات كسب شده در خصوص دشمن از سوی رسانه‌های خودی، به آنها بفهمانیم كه اطّلاعات ارائه شده از سوی ما، موثّق است تا آنها مجبور شوند رسانه‌های ما را جدّی‌تر گرفته و به محتوای آن توجّه ویژه‌ای بكنند.
د: اگر اطّلاعاتی در خصوص عملیّات دشمن كسب كرده‌ایم باید مراقبت كامل كنیم كه از این اطّلاع ما كوچك‌ترین بویی نبرد، ضمن اینكه خود را برای بهره‌برداری كامل از نتایج عملیّات آماده می‌نماییم.

همة اطّلاعات غیر محرمانه و سوخته از نظر اطّلاعاتی باید در اختیار طرّاحان تبلیغاتی قرار گیرند تا از آنها خوراك مناسبی برای رسانه‌های خودی درست كنند.
با شناخت دقیق مخاطبان باید قبل از شروع تبلیغات، علایق آنها شناسایی شده و اطّلاعات به نحوی ارائه شوند تا مورد توجّه و علاقة شنوندگان قرار گیرند؛

وظیفة دستگاه‌های رسانه‌ای، پخش گزارش‌هایی بر مبنای صحّت و سقم آنها نیست. تأثیرات نهایی هر گونه تبلیغاتی، نشان دهنده و معیار قضاوت برای پخش آن گزارش یا خبر است. به عبارتی اگر خبر و گزارش دروغی نیز باعث افزایش روحیة مردم شود، پخش آن ایرادی ندارد.

فعّالیت‌های تبلیغاتی دشمن باید به دقّت بررسی شود. این بررسی در سه بخش اصلی انجام می‌گیرد: محتوای تبلیغات، هدف و نهایتاً میزان تأثیراتی كه بر مردم ما می‌گذارد. بر مبنای نتایج چنین بررسی‌هایی است كه باید برخی از فعّالیت‌های تبلیغاتی دشمن، نادیده گرفته شده و برای بقیه، بسته به قدرت و میزان تأثیرگذاری آنها، ضدّ تبلیغات مناسبی طرّاحی و اجرا گردد؛


محتوای اخباری كه از رسانه‌های خودی پخش می‌شوند، باید از نظر اعتبار، میزان وجود اطّلاعات طبقه بندی شده و نهایتاً اهدافی كه از پخش چنین محتوایی مورد نظر است، باید به دقّت بررسی گردند. گزارش‌های ارسالی باید تركیب مناسبی از عناصر بالا باشند تا دشمن به آنها اعتنا كند؛

استفاده از محتوای برنامه‌هایی كه دشمن بر روی آنتن فرستاده، وسیلة مناسبی برای طرّاحی و اجرای برنامه‌های تبلیغاتی برای بی‌اعتبار كردن دشمن است. با انتخاب گزینشی از برنامه‌های تبلیغاتی دشمن، می‌توان از آنها در تحقّق اهداف تبلیغاتی خودی استفاده كرد؛

نكتة مهم در فنّ تبلیغاتی سیاسی بر ضدّ دشمن و شكستن روحیة آنها، استفادة مناسبی از اخبار راست و دروغ است. امتزاج مناسب این دو باعث خواهد شد تا با مرجع قرار دادن اخبار درست كه وقوع آنها بر همگان مسلّم شده، مقداری اخبار دروغ را به دشمن قبولاند و برنامه‌های جنگی آنها را متوقّف یا دچار بحران و سردرگمی نمود؛
نقل قول از سیاستمدارانی كه صاحب شخصیّت و پرستیژ هستند، می‌تواند موفّقیت كارزارهای تبلیغاتی را تسهیل كند؛

تبلیغات سیاسی باید به دقّت زمان‌بندی شود:
الف: اخبار رسانه‌های خودی در خصوص موضوع معیّنی باید قبل از گزارش‌های رقبا به نظر مخاطبان هدف برسد؛
ب: فعّالیت‌های تبلیغاتی باید در زمان كاملاً معیّن و مناسبی آغاز گردد؛
د: اخبار و گزارش‌ها هر چقدر هم كه مهم باشند، باید فقط به تعداد دفعاتی كه برای آن خبر مناسب است، تكرار گردد. تكرار نامناسب اخبار، نه تنها تأثیرگذاری آن را كم؛ بلكه به نوعی ضدّ تبلیغ تبدیل می‌گردد؛

در امر تبلیغات باید برای حوادث و شخصیّت‌های خودی و دشمن از القاب و اسامی مستعار مناسبی استفاده نمود. نظیر: نامیدن خلبانان خودی: عقابان تیز پرواز و خلبان دشمن: خفّاشان شب كور. سیاستمداران و رهبران دشمن نیز باید با القاب مناسبی كه هیمنه و اهمّیت آنها را در نظر سربازان خودی بشكند، یاد باید كرد.
الف: این گونه نامگذاری‌ها باید مستمر و مسبوق به سابقه باشد. استفاده از اسامی تاریخی كه یادآور پیروزی‌های بزرگ گذشته باشد، كمك مهمّی در این راستا است؛
ب: استفاده از پس زمینه‌های تاریخی و فلسفی نباید آن قدر پیچیده و بغرنج باشند كه مردم عادی از درك آنها درمانده شوند؛
د: تبلیغات باید در زمان‌های معیّنی با استفاده از قالب‌های مشخّصی تكرار شوند. یادآوری پیروزی‌های گذشته در سالگرد آنها موقعیّت مناسبی را برای ارتقای روحیة جنگجویان فراهم می‌كند؛
ح: تأثیرات همة فعّالیت‌های تبلیغاتی باید به صورتی پیوسته ارزیابی شوند. باید شاخص‌های موفّقیت در كارزارهای تبلیغاتی تعریف و علل ناكامی‌ها معیّن و در رفع آنها كوشش گردد؛

در تبلیغات خانگی باید تمام كوشش‌های دشمن برای ایجاد امیدهای كاذب در مردم، نقش بر آب گردد.
پیروزی و موفّقیت، موضوعی است كه ما باید در مورد نحوة حصول به آن، تصمیم بگیریم، نه اینكه دشمن معیارهای موفّقیت‌های ما را تعیین كند؛


تبلیغات داخلی باید مقدار معیّن و قابل هضمی از نگرانی از شكست را در بین مردم ایجاد كند.
الف: مردم باید بدانند كه در صورت شكست چه مصائبی را باید تحمّل كنند.
ب: رسانه‌ها باید نگرانی‌های جنبی مبارزه را در چشم مردم كم ارزش نشان دهند. ترس از كمبود موادّ غذایی و سایر خدمات اجتماعی باید به حدّاقل برسد؛

تبلیغات داخلی باید همة تأثیرات ناامیدی را به حدّاقل برساند.
رسانه‌ها باید بدانند كه سرخوردگی و ناامیدی، امری غیر قابل اجتناب، در هر مبارزة طولانی است. همة برنامه‌ریزی‌ها باید بر اساس وجود چنین فضایی و مبارزه با عواقب آن صورت پذیرد.

خوی وحشی و تجاوزكارانة دشمن باید به عنوان خصلتی غیرقابل برگشت و اصلاح‌ناپذیر تبلیغ گردد؛

نباید برای كارهای تبلیغی، نتایج سریعی را انتظار داشت. جزئیّات كارزارهای تبلیغاتی باید متناسب با تحوّلاتی كه روی می‌دهند، تنظیم و تعدیل شوند.

كلمات قصار گوبلز

دروغ هایی كه از رسانه‌ها پخش می‌شوند، باید تا حدّ امكان بزرگ باشند. در این صورت مردم قسمتی از آن را باور خواهند كرد؛
جوهرة اصلی تبلیغات این است كه مردم چنان صمیمانه و از روی علاقه به موضوع جذب بشوند كه تسلیم آن شده و اساساً در فكر تَركَش نباشند؛
 
نخستین، بهترین و مناسب‌ترین جا برای زن، درون خانواده و شكوهمندترین وظیفة او تقدیم فرزند به مردم و ملّتش است. بچّه‌هایی كه تداوم نسل و در نتیجه فناناپذیری ملّت را تضمین می‌كند.

 




برچسب ها : پدر تبلیغات مدرن , 


شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic