یاران فرهنگ
ویژه فارغ التحصیلان دوره آموزشی یاران فرهنگ
منوی اصلی
مطالب پیشین
موضوعات وبلاگ
وصیت شهدا
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • کل بازدیدها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین به روز رسانی :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل مطالب :
درباره ما


این وبلاگ متعلق به شما مخاطب گرامی بالخص اگر فارغ التحصیل دوره آموزشی یاران فرهنگ هستید.

مدیر وبلاگ : «یاران فرهنگ»
پست الکترونیکی : yaranefarhang@gmail.com
جستجو


آرشیو مطالب
صفحات مجزا
لوگوی دوستان

ابزار و قالب وبلاگ

کاربردی
کد خوش آمد گویی - دکمه گرافیکی تماس با ما سفارش سی دی سخنرانی کد افراد آنلاین Online User کد بالا رفتن
IranSkin go Up
ابر برچسب ها
سه شنبه 30 آذر 1389
نوشته شده توسط : یاران فرهنگ طبقه بندی شده در :فرهنگی , اجتماعی , 

تاسیس شبكه‌های جدید ماهواره‌ای فارسی زبان با جهت‌گیری شدید تفریحی و سرگرمی آن هم در موج ایجاد شده به‌وسیله شبكه منحط فارسی وان نشان می‌دهد كه جبهه گشوده شده برای جنگ نرم با تمام قوا در حال ریزش آتش بر سر جوانان و خانواده‌های ایرانی است. اگرچه دو دهه است كه از طرح مفاهیمی مانند ناتوی فرهنگی و تهاجم فرهنگی می‌گذرد و یكی‌ دو سالی است كه بحث جنگ نرم نیز با حساسیت بیشتری رصد می‌شود ولی در واقع روزی نیست كه برگ تازه‌ای از طرح‌های جنگ نرم رو نشود.

شبکه فارسی‌زبان ماهواره‌ای "من و تو" در واقع تازه‌ترین نمونه هجمه وسیع فرهنگی و رسانه‌ای است كه از بیرون مرزها ساماندهی می‌شود و اهداف متنوع، بلندمدت و پیچیده‌ای را دنبال می‌كند. در واقع تمام كسانی كه به اهداف و شیوه‌های جنگ نرم تردید داشتند در برابر علت و فلسفه وجودی چنین شبكه‌ای راهی ندارند جز آنكه آن را در راستای برنامه‌ریزی پیچیده غرب جهت تاثیر‌گذاری بر طبقه متوسط ایران ارزیابی كنند. چون توجیه اقتصادی و اجتماعی خاصی برای راه‌اندازی چنین شبكه‌ای وجود ندارد.

 

این شبکه متعلق به شرکت تلویزیونی مرجان (Marjan Television Network) است و از بریتانیا پخش می‌شود. دولت بریتانیا پیش از این نیز با راه‏ اندازی شبکه تلویزیونی بی‏بی‏سی فارسی،‌ باب تازه‌ای را در عرصه جنگ نرم گشوده بود. بی‌بی‌سی در طول حوادث تلخ و فتنه سال 88 از تمام امكانات خود برای شعله‌ور نگه داشتن آتش و التهاب استفاده كرد. حال با شكست قطعی جبهه سیاسی گشوده شده از سوی رسانه‌های غربی به‌خصوص بی‌بی‌سی در طول یك سال و نیم گذشته‌، حالا این شبكه جدید (من و تو ) نشان از تغییر تاكتیك اعمال شده در این جنگ رسانه‌ای دارد. این بار سیاست به حاشیه رانده شده و به جای آن با تمام قوا و با استفاده از تمام شیوه‌های فریبنده رسانه‌ای به تبلیغ سبك زندگی (لایف استایل) غربی پرداخته می‌شود.

 

به نظر می‌رسد طراحان جنگ نرم پس از عقب‌نشینی سال 88 این‌بار اهداف بلند مدتی را در جهت تاثیرگذاری بر ذهن جوان و خانواده‌های ایرانی آغاز كرده‌اند. اهدافی كه در یك كلام در القای سبك زندگی غربی خلاصه می‌شود. برنامه‌هایی كه در چارت رسمی بی‌بی‌سی نمی‌گنجد، حالا در این همزاد شوخ و شنگ‌، برای مخاطب ایرانی به نمایش گذاشته می‌شود.

 

هر چند گفته می‌شود این شبكه با حمایت مالی یك خواننده زن لس‏انجلسی و دوستانش اداره می‌شود، ولی مروری بر چینش برنامه‌ها و نحوه اداره شبكه‌، روایت از اهدافی فراتر از ذهن یك خواننده و یا آموزش رقص و آواز دارد. و این شبكه در دو میدان متفاوت اهداف خویش را پیگیری می‌كند. هدف نخست را باید در لایه بیرونی شبكه یعنی برنامه‌های سرگرم‌كننده‌ای چون آشپزی، طنز و حتی رقص جست كه سطحی‌ترین مخاطبان را جذب می‌كند. برای تنوع و تكمیل این برنامه‌ها، مستندهای علمی و برنامه‌های ورزشی افزوده شده‌اند. سپس برای اثرگذاری و همچنین اقناع مخاطب خاص، برنامه‌هایی چون اتاق خبر و... تدارك دیده‌اند. بدین ترتیب، یك شبكه تلویزیونی راه مرموزی را برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطب ایرانی انتخاب كرده است.

 

سوی دیگر این برنامه، بهره‌گیری از پتانسیل برخی چهره‌های مشهور نظیر خوانندگان لس‌آنجلسی و همچنین تامین امكاناتی برای ارتباط آسان مخاطب با شبكه تلویزیونی، استفاده از مجریان جوان و خوش‌سیما و... برای تاثیرگذاری هر چه بیشتر و جذب مخاطبان افزون‌تر است. در تلاشی دیگر همچنین گردانندگان این شبكه با تمركز ویژه بر زندگی ایرانیان خارج از كشور و تلاش برای معرفی زندگی آنان به عنوان یك سبك زندگی موفق، می‌كوشند حلقه برنامه ریزی موذیانه خود را كامل كنند. مجموع این داده‌ها، نخست نشان می‌دهد كه جریان مقابل كه بیرون از مرزهای ایران نشسته است و در حال برنامه‌ریزی است، به‌طور متناوب در حال تغییر تاكتیك، به روز كردن روش‌ها و همچنین گسترش میدان بازی است. این آمادگی مستمر، می‌تواند پیام روشنی برای آمادگی بیشتر و متقابل در داخل كشور داشته باشد.

 

نكته دوم به توجه ویژه سیاست‌گذاران چنین شبكه‌هایی برای بهره‌گیری از حوزه‌های مورد توجه و علائق مخاطب ایرانی به‌ویژه در حوزه سرگرمی، مستند، ورزش، حادثه و... مربوط می‌شود. چنین حوزه‌هایی با توجه به غنا و گستردگی سوژه، عرصه‌هایی نیستند كه دست برنامه‌ریزان داخلی را بسته باشند و یا فرصت و امكانی برای بروز خلاقیت‌های رسانه‌ای وجود نداشته باشد.

 

سومین نكته به ادامه جنگ نرم و افزایش كانال‌ها و وسیع‌تر‌شدن میدان بازی باز می‌گردد. همچنان‌كه خبر رسیده است این كارتل نوپدید بر آن است كه شبكه‌ای تازه راه‌اندازی كند. به روایت روشن‌تر، صرف مواجهه در حد یادداشت، مصاحبه و افشاگری رسانه‌ای درباره این شبكه‌ها و اهداف آن و یا بایكوت خبری چنین فعالیت‌هایی نمی‌تواند كارگشا باشد


برچسب ها : تغییر سبک زندگی توسط شبکه های ماهواره ای , 


شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic