تبلیغات
یاران فرهنگ - کارکرد اجتماعی تبلیغات با رویکردی به اندیشه های امام خمینی (ره)
یاران فرهنگ
ویژه فارغ التحصیلان دوره آموزشی یاران فرهنگ
منوی اصلی
مطالب پیشین
موضوعات وبلاگ
وصیت شهدا
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • کل بازدیدها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین به روز رسانی :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل مطالب :
درباره ما


این وبلاگ متعلق به شما مخاطب گرامی بالخص اگر فارغ التحصیل دوره آموزشی یاران فرهنگ هستید.

مدیر وبلاگ : «یاران فرهنگ»
پست الکترونیکی : yaranefarhang@gmail.com
جستجو


آرشیو مطالب
صفحات مجزا
لوگوی دوستان

ابزار و قالب وبلاگ

کاربردی
کد خوش آمد گویی - دکمه گرافیکی تماس با ما سفارش سی دی سخنرانی کد افراد آنلاین Online User کد بالا رفتن
IranSkin go Up
ابر برچسب ها

بازدید کننده گرامی با توجه به نزدیکی به ایام پر حزن و اندوهگین رحلت جانگداز رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت آیت الله خمینی (ره)، وبلاگ یاران فرهنگ در نظر دارد برای آشنایی هر چه بیشتر مخاطبین و درک مفاهیم والای انقلاب و ولایت فقیه به مباحث پیرامون اندیشه ها و بیانات این رهبر فرزانه بپردازیم. لذا خواهشنمدیم شما هم با بیان نظرات و انتقادهای سازنده خود در مورد مطالب و یا با ارائه منابع و سایت های معتبر در این زمینه ما را در ادامه این راه همراهی فرمایید.

مدیریت و اعضای وبلاگ یاران فرهنگ

مقدمه

انقلاب اسلامی با تمامی هویت ارزشی آن , تبلور اندیشه های تابناک رادمردی است , که تمام آمال , آرزوها و تلاش هایش در استقرار حاکمیت الهی , تبلور اسلام خالص و آئین ناب محمدی (ص ) است . آئین حیات بخشی که به دلیل جهت گیری خاص خود در مبارزه ی بی امان با انحراف و رسوب گرایش های فکری , پیوسته مورد بغض , کینه و تهاجم سهمگین قدرت های استبدادی و شیاطین دین ستیز بوده و هست . انقلاب اسلامی نیز به تبع آن در تاریخ پر فراز و نشیب خود , همواره با توطئه های مختلف دشمنان قسم خورده اسلام مواجه بوده است . موضوع دفاع از جمله مسائلی است که برای امت اسلامی جنبه حیاتی دارد و امروزه که چشم امید محرومان عالم به ایران اسلامی دوخته شده , پرداختن به آن اهمیت بیشتری می یابد. تبیین اندیشه های دفاعی معمار کبیر انقلاب اسلامی , نه تنها تجلیل از مقام شامخ آن رادمرد الهی به عنوان مشعلی فروزان برای هدایت محرومان و مستضعفین عالم در نجات از شر کفر و الحاد و استکبار جهانی خواهد بود , بلکه با توجه به نقش هدایتگر آن امام راحل در احیای ارزشهای اسلامی , بررسی و تبیین محورهای استراتژی دفاعی ام القرای اسلام به دور از نگرش عمیق به رهنمودها و نوشتارهای آن بزرگمرد که گنجینه ای از ذخایر معنوی و ارزشی است , تحقیقی عقیم نخواهد بود. توسعه قلم و تابش این مشعل و تشریح نقش کلیدی امام خمینی (قدس سره الشریف ) در مبارزات انقلابی ملت مسلمان ایران , اثبات قابلیت روحانیت شیعه در حل معضلات اساسی جهانی با بهره گیری از پشتیبانی مردمی و اتکای به ذات مقدس احدیت است . رسالت خطیر مسئولین نظام اسلامی در حفظ آثار دفاع مقدس , ایجاب می کند تا اساسی ترین عامل حضور استقامت و پیروزی امت مسلمان ایران در دفاع مقدس , یعنی امور رهبری و ولایت فقیه به نحوی تشریح گردد که این دستاورد عظیم به عنوان ذخیره و پشتوانه اصلی استقلال و حاکمیت کشور حفظ و تثبیت گردد.


تعریف تبلیغات

تعریف های زیادی از تبلیغات شده و در فرهنگ های مختلف از آن یاد شده است . تبلیغات در فرهنگ اسلامی , عمدتا مترادف با دعوت دینی نگاشته می شود.

حضرت امام خمینی (ره ) در تعریف تبلیغات می فرماید : « تبلیغات که همان شناساندن خوبی ها و تشویق به انجام آن و ترسیم بدیها و نشان دادن راه گریز و منع از آن است , از اصول بسیار مهم اسلام عزیز است . » (۱ )

منظور امام از تبلیغات , تبلیغات انسانی ـ اسلامی است , که هدف آن رساندن انسان به کمال است . امام راحل می فرماید : « تبلیغات باید براساس معنویات باشد. معنویات اساس اسلام است . » (۲ )

پس تبلیغات موردنظر امام تبلیغاتی است که برای رضای خدا و با صداقت و خلوص و با هدف به کمال رساندن انسان و شکوفایی معنویت انجام می شود , ولی تبلیغات غربی ها و استکبار جهانی براساس خدعه و نیرنگ و اغفال مردم استوار است .

یکی از اندیشمندان بنام کلوزویتر می گوید : « شکست دادن دشمن به معنای کشتن نفرات وی نیست , بلکه منظور اصلی از بین بردن جرات و قدرت تصمیم گیری دشمن است . شکست کامل زمانی واقع می شود که فرمانده یا روحیه ارتش مغلوب گردد , زیرا تخریب اراده دشمن بالاترین هدف جنگ است . » (۳ )

استالین نیز در کتاب استراتژی خود می نویسد : « عملیات روانی باید از هر نظر راه حمله و عملیات نظامی را هموار کند . » (۴ )

از این رو مهم ترین و اصلی ترین هدف در جنگ های روانی , جهت دهی به افکار عمومی مردم و تخریب روحیه , افکار و اذهان دشمن است . از سوی دیگر تبلیغات در دوران دفاع مقدس از ابزارهای کاربردی بسیار قوی در خنثی نمودن توطئه های دشمنان بود.

حضرت امام خمینی (ره ) این اهمیت را در بیانات خود در دفعات متعددی بیان نموده که حکایت از ارزش و اهمیت آن می کند ایشان این اهمیت را اینگونه بیان کرده اند. « تبلیغات در راس امور است و هر روز حجمش زیادتر می گردد . » (۵ )

در جای دیگر چنین می فرماید : « باید ما تبلیغاتمان زیاد شود که لااقل ما بتوانیم به ملت ها حالی کنیم , که این تبلیغاتی که اینها برضداسلام و برضدمسلمین و برضدجمهوری اسلامی می کنند , اینها تمام غلط است.»(۶)

امام خمینی (ره ) نقش ویژه تبلیغات را یادآور شده و می فرماید : « مساله تبلیغات یک امر مهمی است که می شود گفت در دنیا در راس همه امور قرار گرفته و می توان گفت که دنیا بر دوش تبلیغات است . » (۷ )

و نیز در جمع مسئولان و مدیران صداوسیمای جمهوری اسلامی می فرماید : « تبلیغات مساله ای است پراهمیت و حساس , یعنی دنیا با تبلیغات حرکت می کند. آن قدرتی که دشمنان ما از حربه تبلیغات استفاده می کنند از طریق دیگری نمی کنند و ما باید به مساله تبلیغات بسیار اهمیت دهیم و از همه چیزهایی که هست بیشتر به آن توجه کنیم . » (۸ )

امام خمینی تبلیغات را به عنوان سلاح برنده ای به مراتب مهم تر از سلاح های جنگی , در دست دشمنان جمهوری اسلامی دانسته و می فرماید : « سلاح تبلیغات برنده تر از کاربرد سلاح در میدان های جنگ است . » (۹)

حضرت امام درباره نقش مخرب تبلیغات دشمن می فرماید : « ضرر رسانه های گروهی از خرابی های توپ و تانک و سلاح های مخرب بالاتر و بدتر است چرا که ضررهای سلاح ها گذرا است و ضررهای فرهنگی باقی و به نسلهای بعد انتقال پیدا می کند . » (۱۰ ) بدنیست در همین رابطه به نظر وزیر تبلیغات رژیم نازی توجه داشته باشیم که می گوید : « تبلیغ موثرترین سلاح در امر تصرف قدرت است و موثرترین اسلحه برای تحکیم و ساختمان حکومت » (۱۱ ) این مطلب به خوبی می رساند که دشمنان به اهمیت آن واقف بوده و از تبلیغات به عنوان سلاح در جنگ و کسب قدرت , نهایت استفاده و بهره برداری را کرده و می کنند , ما نیز ضمن خنثی سازی تبلیغات دشمن , باید نهایت تلاش خود را در امر تبلیغات داشته باشیم .

حضرت امام درباره اهمیت تبلیغات و انتشارات می فرماید : « اهمیت انتشارات مثل اهمیت خون هایی است که در جبهه ها ریخته می شود و مداالعلماافضل من دما الشهدا دماالشهدا اگرچه بسیار ارزشمند و سازنده است , لکن قلم بیشتر می تواند سازنده باشد و اصولا شهدا را قلم ها می سازند و قلم ها هستند که شهیدپرورند. » (۱۲ )

و به خاطر همین اهمیت , حضرت امام همواره خواستار گسترش تبلیغات بوده و می فرمود : « ما هم باید به تبلیغات بسیار اهمیت دهیم و از همه چیزهایی که هست , بیشتر به آن توجه کنیم . » (۱۳ )

و در جای دیگر می فرماید : « ما باید تبلیغات خود را گسترش دهیم و به زبان های دیگر از قبیل عربی و انگلیسی , مسایل خود را به سایر نقاط دنیا برسانیم . » (۱۴ )

اهداف تبلیغات

شکی نیست که تبلیغات دارای اهداف ملی , منطقه ای و بین المللی است که هرکدام , آثار خاص خود را داراست . امام علاوه بر آثار ملی و منطقه ای , بر رویکرد بین المللی تبلیغات تاکید فراوانی داشتند. امروزه هم تبلیغات در صحنه بین المللی از جایگاه ویژه ای برخوردار است . حال که تبلیغات به عنوان یکی از ابزارهای سیاست داخلی و خارجی مطرح است , باید دانست که آیا با سایر ابزارها در جهت تحقق اهداف این سیاست عمل می کند این اهداف در تحقق منافع ملی کشورها تجسم می یابد.

توان این اهداف وابسته به اهمیت و نقش آن در نظام بین المللی و نیز قدرت تبلیغات جهانی و سایر ابزارهای سیاست خارجی , متفاوت است . به هراندازه که تبلیغات قدرت و توان بیشتری پیدا کند , بازهم انعکاسی خواهد بود از اوضاع نظامی , سیاسی و اقتصادی حاکم و با این اوضاع تعامل داشته و با همدیگر تاثیر و تاثر دارند. تبلیغات فعال علاوه بر اوضاع و احوال محلی می تواند در سایه عوامل نظامی , سیاسی , اقتصادی و بین الملل , افکار و اعتقادات غیرحقیقی را منعکس و با تکرار پایه های منطقی تبلیغات می تواند در ذهن مخاطبین بیگانه رسوخ کند. زمانی که بحران ها اوج می گیرد , اهمیت سیاست خارجی نیز به اوج خویش می رسد و در نتیجه اهتمام به وسایل مختلف سیاست خارجی و از آن جمله تبلیغات بین المللی افزایش می یابد. از اینجاست که امکانات نظامی , اقتصادی , سیاسی و ویژگی های روانشناختی افکار عمومی با وسایل تبلیغات تعامل پیدا می کند و از آن متاثر شده و در آن تاثیر می گذارد و با شدت گرفتن بحران ها , روی آوردن به شناخت اشیا , مواضع و اهمیت بذل توجه به اوضاع و احوال حاکم افزایش می یابد. در این جا نقش خودسازی افراد و امکان تاثیر بر آنان روشن می گردد.
در زمان بحران ها حساسیت ویژگی های عقلی و روانی مربوط به اندیشه و تفکر از لحاظ استعانت عقل بوسیله رموز , روشها و عینیت و تمایل به توجیه مشکلات و نیز پیچیدگی شرایط روانشناختی خاص توسل تبلیغات به تکرار و پیگیری افزایش می یابد.

بدین ترتیب , تبلیغات به خودی خود نیازمند به ارتباط با وضع نظامی بهتر و امکانات معقول اقتصادی و کار دیپلماسی فعال است . بنابراین اگر تبلیغات فعال , مبتنی بر روش های علمی صورت پذیرد لیکن وضع نظامی مناسب و دیپلماسی قوی و توان اقتصادی مورد قبول , آن را یاری ندهد , از اهمیت آن کاسته خواهد شد. دلیل این امر این است که اساسا تبلیغات , منعکس کننده وضع موجود است . تمامی این وسایل ارتباط بین پویایی تبلیغات و اوضاع نظامی و اقتصادی و سیاسی را بیان می کند.

وظایف متصدیان و مسئولین تبلیغات

مسئولین عرصه حساس تبلیغات در قدم اول بایستی از دو خصوصیت مهم برخوردار باشند :

۱ ـ افراد متخصص و صاحب نظر باید ذوق , ابتکار و مهارتهای خود را به طور تمام وقت به کار گیرند و از سرمایه گذاری و صرف وقت در موارد غیر فرهنگی , خودداری نمایند.

۲ ـ دستگاههای اجرایی فرهنگی و هنری کشور , نظیر مراکز فرهنگی , مطبوعات و صداوسیما , الگوها و مدل های فرهنگی تهیه شده توسط گروه اول را شکل بندی کرده و آن را به صورت حرکتی مستقیم و هدایت شده درجامعه به جریان درآورند.

آنچه از بیان حضرت امام خمینی (ره ) برای تحقق این دو خصوصیت استنباط می شود به زیر ساخت های فرهنگی متعددی نیازمند است که اهم آنها عبارتند از :

الف ) ذوق و علاقه

برای کارفراگیری فرهنگی , تنها ذوق و علاقه صاحب نظران کفایت نمی کند , زیرا صاحب نظران مسایل فرهنگی و هنری معتقدند که اهمیت دادن به کار و فعالیت فرهنگی و تبلیغ آن از سوی متولیان امور نه تنها باعث افزایش علاقمندان به کار فرهنگی در جامعه میشود , بلکه موجب تقویت انگیزه و ذوق هنرمندان و فرهنگ سازان نیز می گردد , و ابتکار و خلاقیت اگرچه جوهری درونی است , لکن تشویق و استقبال مردم باعث بروز خلاقیت و نوآوری در زمان های متعدد به تناسب نیاز مردم خواهد شد.

ب ) ابتکار و توانمندی

ابتکار و توانمندی به عنوان دو عامل مهم در تبدیل و هدایت ذوق فرهنگی به کار و پدیده مشخص فرهنگی به شمار می روند چه بسا ذوق و شوق فرهنگی که در مرحله تکوین می مانند و یا چون شعله کم رنگی در درون انسان برای مدتی روشنایی می دهند و سپس خاموش می شوند , اما انقلاب اسلامی , عرصه ای را برای هنرمندان و فرهنگ دوستان ایجاد نمود تا مهارت ها و توانمندیهای بالقوه خود را به کارگیرند که الحمدلله به خوبی شاهد درخشش خلاقیت و خودجوشی علاقمندان به ادبیات و فرهنگ انقلاب اسلامی طی سال های گذشته , خصوصا در دوران دفاع مقدس بوده ایم . اکنون باید ضمن تقویت عرصه فرهنگی و شناسایی استعدادهای فرهنگی و هنری در مراکز آموزشی و تحقیقاتی کشور نیز بپردازیم , تا آنچه را که لازمه تقویت و هدایت ذوق فرهنگی , به ویژه در نوجوانان و جوانان کشورمان است به نحو مطلوب تامین کرده باشیم .

ج ) صرف وقت کافی و مناسب

صرف وقت کافی و مناسب برای مطالعه و انجام کارهای فرهنگی از ارکان مهم فعالیت های فرهنگی است اصولا وقت شناسی , انجام کار در موقع مناسب و مکان مشخص خود است .

چه بسا کار خوبی که به دلیل عدم انجام کار در وقت مناسب , نتیجه مطلوب را نمی دهد و شاید نتیجه معکوس و منفی هم دربرداشته باشد. از این رو کسانی که مسئولیت کار فرهنگی را به عهده می گیرند باید ضمن در نظر گرفتن سایر شرایط , اوقات اصلی و زنده خود را به آن اختصاص دهند و حتی کار عقل و احسن آن است که مقام زندگی خود را وقف کار فرهنگی کنند. متاسفانه یکی از معایب کار فرهنگ در کشور ما این است که در برخی از موارد , شغل چندم افراد است و یا این که افراد تخصص لازم را در کار فرهنگی ندارند.

حرفه ای کردن کار فرهنگی و یا وقت مرده و حال افسرده را به آن اختصاص دادن , نه تنها کار را در زمان مناسب خود به نتیجه نمی رساند بلکه در بیشتر اوقات به کار ضدفرهنگی نیز مبدل می شود.

د) مدل سازی و تدوین الگوهای فرهنگی

کار اصلی و مهم مسئولین فرهنگی و دستگاه های اجرایی مربوط به آن « مدل سازی » شکل بندی و تهیه قالب های مناسب , به منظور پایدارکردن محصولات فرهنگی است , زیرا هدف اصلی دین مبین اسلام در زمینه فرهنگ , تحقق عینی ارزشهای دینی و اخلاقی است و اهداف تعلیم و تربیت آنگونه که در قرآن کریم به چشم می خورد , حاکی از پدیداری و هویت مندی ارزشهای دینی و اخلاقی در جامعه است . بنابراین ما در کنار بحث تئوری و نظری دینی , باید در مقوله عمل به ترسیم هندسه مفاهیم فرهنگی بپردازیم و سپس فرآورده های فرهنگی را که حاصل زحمات فکری شخصیت های فرهنگی کشور است در چارچوب آن به عنوان شکل دهنده جریان فرهنگی جامعه به حرکت درآوریم .

۱ )ـ صحیفه امام ـ جلد ۲۱ ـ صفحه ۳۳۹

(۲ )ـ صحیفه نور ـ ج ۱۸ , ص ۸۱

(۳ ) و (۴ ) : کلیات و مبانی جنگ و استراتژی , علی باقری , تهران (مرکز نشر بین الملل ) ص ۲۶۴ , ص ۳۸۷

(۵ ) صحیفه نور , ج ۱۸ , ص ۶۴

(۶ ) همان , ج ۱۶ , ص ۲۵۱

(۷ ) همان , ج ۱۴ , ص ۴۱

(۸ ) همان , ج ۱۶ , ص ۱۵۷

(۹ ) همان , ج ۱۶ , ص ۸۱

(۱۰ ) همان , ج ۱۹ , ص ۱۰۹

(۱۱ ) جامعه سالم به شماره ۲۳ , سال پنجم شهریور .۱۳۷۴

(۱۲ ) صحیفه نور , ج ۱۶ , ص ۱۳۷



برچسب ها : ayatollah Khomeini ,  emam Khomeini ,  imam roohollah ,  Iranians leader ,  امام ,  امام خمینی ,  امام روح الله ,  اندیشه های امام ,  اندیشه های امام خمینی در دانشگاه ها ,  اندیشه ی امام ,  انقلاب اسلامی ,  بنیاد امام ,  تبیین اندیشه های امام ,  حاكمیت ,  دفاع مقدس ,  دیدگاه امام ,  روح الله الموسوی ,  روح الله الموسوی الخمینی ,  سیاسی ,  صحیفه نور ,  صداوسیما ,  كاركرد اجتماعی تبلیغات ,  نظامی ,  ولایت فقیه ,  کارکرد اجتماعی تبلیغات با رویکردی به اندیشه های امام خمینی ,